Blogi


DiacorPlus puoli vuotta tuotannossa – oppeja ja kokemuksia

26.9.2016

Diacor lanseeraisi maaliskuussa 2016 Suomen ensimmäisen mobiilin lääkäriaseman, DiacorPlussan. Olen ylpeä saavutuksesta ja haluan jakaa, miksi projekti onnistui ja miltä tilanne näyttää puoli vuotta lanseerauksesta.

Ensin kertausta projektista. Projekti oli menestys ja supertiimimme teki uniikin palvelun todella nopeasti ja tehokkaasti. Käytännössä koko sovellus syntyi yhdeksässä kahden viikon sprintissä. Projekti onnistui koska:

  1. Konsepti oli selkeä. Kaikki tiesivät ennen ensimmäistäkään koodiriviä miksi palvelua kehitetään, mitä se sisältää ja miltä se näyttää. Odotukset olivat täysin selvät kaikille osapuolille
  2. Projektitiimi toimi hyvin yhteen. Yhteistyötä tekivät liiketoiminta, lääketiede ja IT – asiakkaita unohtamatta. Koko ydintiimi oli käsivarren mitan päässä toisistaan.
  3. Toteutuskumppanin valinta. Olimme niin innoissamme konseptista, että emme malttaneet pitää sitä sisällä, vaan kerroimme siitä hyvin avoimesti. Niinpä avasimme konseptin monille toteutuskandidaateille ja saimme todella laadukkaat tarjoukset. Vaikka osa ideoista siten levisikin, jäätiin tässä avoimuudessa paljon plussalle. Kumppaniksi valikoitui HIQ ja olemme olleet tyytyväisiä yhteistyöhön.
  4. Liikkeelle lähdettiin asiakkaista. Tyypillisesti terveydenhuollon asiakaspalveluja on kehitetty siten, että avataan ammattilaisten järjestelmistä näkymiä potilaille. Nyt lähdettiin siitä, mitä asiakas haluaa. Asiat esitettiin asiakkaalle tutulla kielille, ei ammattilaisten koodeina tai latinana. Asioita myös tarkasteltiin mahdollisuuksien, eikä rajoitusten näkökulmasta. Muiden toimialojen kuin terveydenhuollon näkökulmasta tämä ei kuulosta kovin erikoiselta, mutta täällä tämä oli uutta. Voimakkaasti säädeltynä alana joka asiaan on löydettävissä rajoite. Mahdollisuuksiakin on, kunhan ne halutaan löytää!
  5. Integraatiot vanhaankin ovat mahdollisia. Ajatus vanhan legacyn ja uuden appin integraatiosta kuulosti lähes mahdottomalta, tai ainakin hyvin kalliilta. Siinäkin voi kuitenkin onnistua. Kiertoteitä etsittiin niin kauan, kunnes asiakkaan haluamat tiedot saatiin uuteen palveluun. Sinnikkyys tuntuu olevan integraatiossa moderneja rajapintojakin tärkeämpi ominaisuus.

DiacorPlus saatiin käyttöön maaliskuussa ja vastaanotto on ollut hyvin positiivista. Eniten saamme kiitosta helppoudesta, vaivattomuudesta ja asiakaslähtöisyydestä. Erityisesti asiakkaat, jotka saavat avun vaivaansa ilman asemalla käyntiä ovat olleet ilahtuneita. Suosittelen kokeilemaan! Kun esimerkiksi reseptin uusinnan voi hoitaa kotisohvalla muutamassa minuutissa, ymmärtää omakohtaisesti digitalisaation mahdollisuudet terveydenhuollossa.

Kriittisiä kommentteja on tullut eniten tunnistautumisesta. Teimme tietoisen valinnan, että palveluun tunnistaudutaan vain ensimmäisellä kerralla pankkitunnisteilla ja seuraavilla kerroilla pin-koodilla. Tällä saatiin aikaiseksi sekä helppo käytettävyys, että turvallisuus. Palvelun etusivu aukeaa käyttäjille suoraan ja PIN-koodia kysytään vasta siirryttäessä sensitiivisempiin tietoihin. Tämä piirre selvästi jakaa käyttäjiä. Mitä mieltä Te olette?

Kehitysideoita palveluun on todella paljon. Ideoita on syntynyt Diacorin sisällä ja niitä on kerätty asiakkailta. Uusia ominaisuuksia toteutetaan jatkuvasti ja syksyn aikana tulee palvelun käyttöä laajentavia mielenkiintoisia uutuuksia. Mielelläni kertoisin niistä enemmän…

Tämän vuoden lataustavoitteet saavutimme jo juhannusviikolla. Se kertoo onnistuneesta lanseerauksesta, asiakkaiden positiivisesta vastaanotosta ja toisaalta varovaisista odotuksista. Visiomme on kuitenkin koko ajan ollut kunnianhimoinen – DiacorPlus on Diacorin suurin lääkäriasema 2020. Olemme alkutaipaleella, mutta hyvässä vauhdissa, visiota kohti.

Onko Teillä kokemuksia DiacorPlussasta tai kehitysideoita palveluun?

 

Tuomas Teuri
ICT-johtaja